Madagaskar 3:Europe´s most wanted
Zvířecí švanda do třetice a stále je všechno při starém, což v dnešním nevyzpytatelném, turbulentním Hollywoodu vlastně klidně může být pochvala. Animátoři ani scenáristi se tu vskutku moc nenadřeli, ti první jenom oprašují renderovací rutiny a snaží se přidat trochu evropského šmrncu, ti druzí pak pečlivě a kreativně skládají poklonu (=vykrádají) slavnější hrané filmy - pomrknutí se dočkají Dannyho parťáci, Terminátor 3 a spousta dalších, zcela v roztomilém duchu, který vykouzlí úsměv na tváři. Ale... bude to i na tu skromňoučkou stopáž stačit?
Všechno je tu extrémně průhledné, včetně kostnaté francouzské policajtky, která jde zvířatům po krku, ale tajemstvím znovu není co, ale především jak. Po úvodní dvacetiminutovce v Monaku (za jejíž grády by se nemusela stydět kdejaká bondovka) najdou naši hrdinové útočiště u cirkusu. A je to nebývale chytrý nápad, protože co jiného kdy vlastně Madagaskar byl, než řetěz atrakcí a komediálních čísel. Žádný hluboký příběh tu nikdo nečeká - chceme gagy, vtipy a nějaká ta vizuální lízátka. A přesně to cirkus umí. Proto z plátna prší hudební koláže, skáče se skrz obruče a atrakce připomínají svou divokostí a barevností adrenalinové sekvence z Kung-fu Pandy. S tou má Madagaskar docela dost společného - obojí je povrchní únikovou zábavou, soustředící se spíš na jemné vtípky a odkazy v kolotočovém tempu, než na cokoliv hlubšího. Všechny dějové zvraty jsou ostatně recyklací toho čemu byste se v hraném snímku vysmáli. Animovaný vesmír ale drží nad autory ochrannou ruku - neřešíte jak mluvící zebra řídí auto nebo staví cirkus uprostřed Kolosea - prostě se dobře bavíte, zvlášť když jsou poblíž tučňáci nebo Jelimán (ústřední čtveřice vždycky byla o fous nudnější svou otravnou vylekaností z čehokoliv).
Ani explozivní finále, které paletou barev a akrobatických kotrmelců (Alex jako Iron Man) přeci jen trumfne cokoliv, co jste v sérii viděli, ale nezastíní výmluvné svědectví o tom, že Madagaskar na své publikum už zkusil úplně všechno a měl by se začít poohlížet po seriálovém důchodu (Tučňákům to v televizi moc slušelo). Zvířecí čtveřice dokonce opsala kruh, když se dostala zpátky do New Yorku a mohla zakotvit v milované zahradě uprostřed Central Parku. Ale ne... film končí s cirkusem ujíždějícím do západu slunce.
Vzhledem k tržbám můžeme čtyřku očekávat do tří let, ale dokolečka leštěný recept na jistotu už by mohl přece jen nudit. Rád bych věřil tomu, že občasné záchvaty geniality (okradení Papeže Jelimánem a medvědicí na motorce Ducati) budou sílit a příště se dočkáme skutečně dada šílenosti ve stylu neprávem zapomenuté disneyovky Není král jako král. Že by to ohrozilo tržby? Houby, dětem stačí, že je to barevné a hýbe se to, a my si zasloužíme za tu věrnost sérii pár dospěláckých vtípků, i kdyby měly balancovat na hraně PG-13.
Ale abychom jen nebásnili nad tím, co by mohlo být. Tahle trojka se může letošnímu pelotonu s klidem podívat do očí. Za stejné peníze jako minule (tehdy jsme se 150 milionům trochu divili, dnes to působí jako skromné číslo) nabízí studiu malou domů, aniž by výrazněji otravovala.